galgrapa galgrapa
337
BLOG

Małopolskie Koleje Linowe?

galgrapa galgrapa Gospodarka Obserwuj notkę 2

Źródło: http://www.zakopianskibazar.pl/opinie/2121-malopolskie-koleje-linowe

Projekt ustawy Prawa i Sprawiedliwości, zatrzymującej w polskich rękach Polskie Koleje Linowe przedstawił dziś na konferencji prasowej w Krakowie poseł Andrzej Adamczyk, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury. Poseł Adamczyk jest współautorem projektu i reprezentuje wnioskodawców w pracach nad ustawą.

Polskie Koleje Linowe (PKL), właściciel kolejek linowych i krzesełkowych, którymi można wjechać na Kasprowy Wierch, Gubałówkę, do Doliny Gąsienicowej czy Goryczkowej są przez rząd przeznaczone do prywatyzacji. Budzi to wiele kontrowersji. Spółka jest bowiem w dobrej kondycji finansowej. PKL istnieją od 1936 r. i przewożą rocznie około 6 mln turystów. W 2011 r przyniosły prawie 10 mln. PLN zysku. W 2012 przewidywany zysk wyniesie 14 mln. PLN. Niedawno zmieniony został zarząd PKL, którą to decyzję wielu tłumaczy chęcią przyspieszenia prac nad prywatyzacją spółki. Procedura przetargowa rozpocznie się w ciągu miesiąca, a cały proces ma się zakończyć na początku 2013 r.

Rząd tłumaczy to dobrem spółki, która po prywatyzacji ma być podobno lepiej zarządzana,
a pieniądze pozyskane ze sprzedaży PKL zostaną przeznaczone na inwestycje na polskiej kolei. Jednak kwota jaką można uzyskać ze sprzedaży kolejek linowych i krzesełkowych (oficjalnie PKL wyceniane są na 300–500 mln zł, jednak wartość spółki może być znacznie większa) nie jest na tyle duża aby rozwiązać problemy polskiej kolei.

„Polska gospodarka, pod rządami Platformy Obywatelskiej ledwie dyszy. I temu, choremu już organizmowi chce się jeszcze wyrywać zdrowe zęby. Po co? Aby dentysta zarobił i mógł spłacać długi, które wcześniej zaciągnął?” – pytał Andrzej Adamczyk.

Co proponuje Prawo i Sprawiedliwość?

Projekt Prawa i Sprawiedliwości zakłada, że Skarb Państwa, nabędzie ze środków Funduszu Kolejowego wszystkie akcje spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A. z siedzibą w Zakopanem, która jest spółką córką POLSKICH KOLEI PAŃSTWOWYCH S.A. PKP S.A. przeznaczy środki ze zbycia tych akcji na spłatę swoich zobowiązań. Natomiast z dniem nabycia przez Skarb Państwa od PKP SA wszystkich akcji spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A podlegają one z mocy prawa nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz samorządu Województwa Małopolskiego. Tym samym właścicielem PKL S.A. stanie się samorząd Województwa Małopolskiego, reprezentowany przez Marszałka i Zarząd Województwa Małopolskiego. Propozycje te są zgodne z prawem unijnym.

Projekt PiS wzorowany jest na projekcie ustawy rządowej dotyczącym komercjalizacji i prywatyzacji spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o. o. z siedzibą w Gdyni, która podobnie jak PKL S.A. jest spółka córką PKP S.A. W projekcie rządowym z dnia
28.08 2012 r. w Art. 1 punkt 3 czytamy:

„W roku 2014 Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw transportu, nabędzie ze środków o których mowa w art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z późniejszymi zmianami) wszystkie udziały PKP SA w kapitale zakładowym spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o. o. z siedzibą w Gdyni, a PKP SA przeznaczy środki ze zbycia tych udziałów na spłatę swoich zobowiązań, zgodnie z atr. 20d. Z dniem nabycia przez Skarb Państwa od PKP SA wszystkich udziałów w kapitale zakładowym spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o. o. podlegają one z mocy prawa nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz samorządu województwa pomorskiego.

Poseł Adamczyk zwrócił się z apelem do małopolskich samorządowców oraz do posłów i senatorów w szczególności Platformy Obywatelskiej z Małopolski o wsparcie projektu.

„Skoro da się na Pomorzu dlaczego nie ma dać się w Małopolsce? Ta prosta, ale jakże skuteczna ustawa pozwoli zatrzymać Polski Koleje Linowe w polskich rękach. Nie pozbywajmy się w imię doraźnych potrzeb, tego co jest wizytówką naszego regionu i skutecznym gospodarczym instrumentem stymulującym jego rozwój. Apeluję do rządu o opamiętanie, a do moich kolegów posłów o wsparcie projektu. Chce nim zainteresować także Sejmik oraz Zarząd Województwa Małopolskiego, oraz wszystkich samorządowców, którym na sercu leży dobro naszego Regionu i całej Polski.”

galgrapa
O mnie galgrapa

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka